CARL TILKIN-FRANSSENS

Carl Tilkin-Franssens, afgestudeerd in 1984
Master of Science in de ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen

CIO (chief information officer)

Ik begon mijn loopbaan bij de toenmalige Kredietbank in augustus ’84 vlak na het beëindigen van mijn studies tot burgerlijk ingenieur in de computerwetenschappen. Na een mooie carrière van meer dan 26 jaar bij KBC, waarvan de laatste 10 als CIO groepswijd, maakte de financiële crisis een einde aan dit verhaal. Na een erg boeiend tussenstadium als zelfstandig consulent – met opdrachten voor onder meer de Cronos groep – ben ik nu CIO van Acerta, een HR-dienstengroep.

 

Bij KBC kon ik een vliegende start nemen in de technologie. Het begon in het ontluikende security domein, een vrijwel onontgonnen terrein op dat ogenblik. Zo kon ik ook via Banksys en Trasec in het interbancaire veld actief zijn. Vrij snel werd ik hoofd van de systeemgroep en kon ik mij uitleven in operating systems, telecom, databases,… De eerste middleware deed ook zijn intrede, en wat niet bestond, dat schreven we toen nog zelf. Al gauw werd de groep meer dan tien man groot en werden ook mijn nog vrijwel onbestaande leidinggevende vaardigheden aangesproken. Als techneut onder de techneuten viel dat nogal mee en gaandeweg begonnen we te plannen, te budgetteren, life cycles toe te passen en hier en daar zelfs op de langere termijn te denken. Het was nodig ook, want de IBM mainframe hegemonie begon af te brokkelen, en we moesten zelf beginnen nadenken over wat er na de IBM-pc zou komen. Sindsdien is de technologie in volle vaart blijven evolueren en leerden we gaandeweg, in de pioniersrol die de banken toen vervulden, hoe je dat nieuwe speelgoed kon gebruiken voor nieuwe businessmodellen.

 

Zo raakte ik betrokken bij een groot project waar we alles wat relationeel, geïntegreerd en realtime was in kwijt konden. Het International Banking System draaide op zijn hoogtepunt in meer dan 15 branches van KBC wereldwijd en in de Brusselse ‘wholesale bank’. Het systeem draait nu nog, al is deze activiteit proportioneel wat minder in het nieuwe KBC.

Gepokt en gemazeld door deze nieuwe ervaring vond het toenmalig management dat mij nog grotere uitdagingen te beurt mochten vallen. Dat werden achtereenvolgens alle system engineers leiden – toen een honderdtal –  en in ’96 de rol van directeur van het data center.

Dit had toch een plaats moeten zijn om enige jaren door te brengen, maar Kredietbank fusioneerde met Cera en ABB tot KBC en de kaarten werden nog eens grondig door mekaar geschud. Ik belandde op de stoel van algemeen directeur ontwikkeling met als opdracht de fusie, Y2K (Year 2000, doorgaans genoemd in combinatie met computerproblemen bij de overgang van het jaar1999 naar 2000, nvdr) en de overgang naar de euro in de periode 1998-2004 te klaren.

Die manoeuvres zijn uiteraard niet zonder slag of stoot gelopen. Vooral de euro was heel spannend. Het mooie van deze periode is dat we door deze uitdagingen ook een nieuwe professionele organisatie hebben kunnen bouwen die tijd, kwaliteit en budget honoreerde en dit op een vrij grote schaal van ondertussen meer dan 2000 ICT’ers.

 

KBC bleef groeien en verzamelde een aantal belangrijke acquisities in centraal Europa. In de opwaartse kracht naar een verenigd Europa heb ik ook enkele jaren mee getimmerd aan een Europese ICT-organisatie. En met succes. We stonden klaar om onze systemen te integreren toen in 2008 de financiële crisis aanbrak. KBC moest aankloppen bij de overheid en grote plannen werden opgeborgen. Belangrijke onderdelen in centraal Europa zijn intussen verkocht.

 

Dit krimpscenario was voor mij geen uitdaging meer en ik begon een nieuw leven als onafhankelijk consulent. Dat was een boeiende tijd als eenmans-ondernemer, waarin ik helemaal op mezelf was aangewezen. Het heeft mijn horizon in alle opzichten verbreed. Ook de ervaring aan leverancierszijde bij het dynamische Cronos was een welkome aanvulling. De ingenieur-ondernemer is in deze periode verder ontwaakt.

 

Het bloed kruipt nochtans waar het niet gaan kan. Ik had de rol van CIO zowat afgezworen, toen het aanbod van Acerta binnenkwam.

Een servicebedrijf met een duidelijke strategie en grote transformatieplannen, geschraagd door ICT-investeringen. Dit schoentje paste me; dit was dus een opportuniteit die ik niet kon laten liggen. Zetelen in het directiecomité is een bijkomende troef voor een CIO.

Als neveneffect ben ik klant van mijn oude KBC ICT-organisatie, een deal die ikzelf aan de ander kant nog min of meer heb opgestart.

Acerta zet resoluut de stap naar een geïntegreerde en digitale HR-service verlening. Nieuwe businessmodellen gaan weer hand in hand met nieuwe technologie en we zitten in de ‘next (cloud) wave’. Dus have fun en ik zit er weer midden in …

VOLGENDE GETUIGENISSEN INTERESSEREN JOU MISSCHIEN OOK?